עמוד ראשי     english site     צור קשר
Skip Navigation Links

תפילין בשבת, חינוך לקטן

  • מדוע ילדים, אינם מניחים תפילין כבר החל מגיל חינוך?
  • מדוע לא מניחים תפילין בשבתות ומועדים?
  • מדוע חולצים את התפילין בראש חודש לפני תפילת מוסף?

    גיל חינוך, הגיל שממנו ואילך חייבים להרגיל ילדים למצוות, הוא גיל 9, ולפעמים גם קודם לכך.
    אם כן מדוע אין מתרגלים הנחת תפילין לפני זמן החיוב, כלומר לפני גיל בר מצווה?
    התשובה הנפוצה היא שתפילין צריכים גוף נקי-בגלל שמות ה' הנישאים על גופנו בהנחת תפילין, ואילו ילד אינו שומר גופו מנקיות –צואתית.
    גם לפי הנימוק הזה עדיין ניתן היה לפתור את הבעייה למשך זמן קצר ודאי בגיל 9 או 10.
    לכן נראה לי שהתשובה לכך טמונה, כנראה, בדברים שהארתי בפינה הקודמת, בדבר התכנים שבפרשיות התפילין. מאחר שלב המצווה הזאת, כאמור, עניינו רוחני, הקישור אל ערכי היסוד הלאומיים –ציבוריים: הארץ, העם והתורה, כנראה שיכולת התפיסה של נער בגיל שלפני 13 אינה מגיעה להכלת הרעיונות הללו, על מורכבותם.

    יצוין שהסדר הזה: הארץ, העם והתורה - קיים גם בברכת המזון
    : "נודה לך על הארץ" תחילה, ובהמשך: "רחם על עמך... ותורתך".
    זוהי, כנראה, הסיבה לכך שיש להמתין ולהחיל את קיומה, בפועל של מצוות תפילין רק על מי שיש בו הבנה ויכולת הבחנה בדברים אלו: מה בין ארץ ישראל לארצות העמים?, מה בין עם ישראל "הכבשה", לבין שאר ה"זאבים"? מה בין דרך התורה לדרך שאין בה תורה?
    כדי להפנים את הרעיונות העולים מן השאלות הללו נחוצה, בשלות נפשית, המתפתחת בחלוף השנים.
    יושם לב, כי אף על פי שהתורה "חסכה" במילים על אודות מצווה זו, בכל זאת בכל ארבעת המקומות שבהם המצווה מוזכרת מודגשת מילה אחת, כאילו "זניחה ", והיא "לאות". "וקשרתם לאות" הדגשה זו באה לציין את מהות המצווה, והיא: 'איתות'. כלומר, הנחת התפילין כמוה כיציאה להפגנה וכהכרזה יומיומית, בדבר חיבורנו לשלושת היסודות דלעיל.

    במצוות סוכה, לעומת זאת, נאמר: "תשבו", ואפשר לקיימה אפילו בהיסח הדעת ובשינה. כאן, בתפילין, לעומת זאת, אנו מכריזים במודע ו"מאותתים" על אודות התכנים שציינו. ייתכן מאד שאילו היה כתוב: "וקשרתם על ידך", בלי המילה "לאות" לא היינו חשים בחסרונה, אך, כאמור, כדי להדגיש את עניין האיתות, לא הושמטה מילה זו בכל ארבעת אזכורי המצווה .

    בשבת, כידוע , אין מניחים תפילין, וזאת משום שעל השבת עצמה נאמר שהיא "לאות".

 בפרשת כי תשא שמות לא פסוק יג: "כי אות היא ביני וביניכם לדורותיכם לדעת כי אני ה' מקדישכם" רש"י מבאר :-אות של גדולה ...לדעת-האומות בה כי אני ה' מקדישכם" מקבילה ממשית לנאמר על התפילין "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך".
המילה 'לאות' בתפילין ובשבת איננה משחק מילים כי אם מהות.
השבת היא הרבה יותר מ"הפגנה". היא כבר "שביתה". השבת מכרזת עלינו את הייחודיות שלנו, ולכן אינה זוקקת תפילין, בבחינת הרעיון שבאמצע היום אין כל צורך באורו של פנס.

זו גם הסיבה שבמועדים אין מניחים תפילין ואף לפני תפילת מוסף של ראש חודש, חולצים את התפילין מחמת היות ראש החודש מועד קטן.

על פי הקו הרעיוני הזה, אפשר להסביר מדוע היו מקומות באירופה שבהם כל יהודי, שנאלץ לעבוד בחול המועד נהג להניח תפילין, כדי לא לשכוח את אות ייחודו כיהודי, מה שאין כן אם אינו עובד, שאז שביתתו בחג היא שמבטאת את ייחודו זה, ואז אין צורך באות שבתפילין . 

לקטלוג התפילין והטליתות:לחץ כאן.

מקורות נוספים טיפים לשמירת התפילין

  • מהי בדיקת מזוזה ותפילין
  • הסב, רבינו תם והתפילין
  • בדיקת תפילין
  • תפילין שנפסלו ועוד
  • פרטי הלכות ייצור תפילין
  • האות ש' בבית של ראש

    ראה  ערך "תפילין" אנציקלופדיה יהודית באתר דעת.



  • לראש העמוד
    שלח לחבר
    הדפס עמוד
    הוסף למועדפים
    זוג תפילין מחוץ לשקית הקטיפהזוג תפילין מחוץ לשקית הקטיפה
    עמוד ראשי  |  מי אנחנו  |  מוצרים  |  בר מצוה  |  סרטונים  |  בדיקות ותיקונים  |  רציתי לשאול  |  מאמרים וטיפים  |  נוהל הזמנה  |  צור קשר  |  מפת אתר
    יותר מסת"ם חספין 12920 | טל: 04-6763798 | נייד: 050-5707507 | info@soferstam.co.il | כל הזכויות שמורות © 2012      site by entry