|
יותר מסת"ם > טיפים ומאמרים > מאמרים > מילון מושגים: תפילין, ספר תורה, מזוזות
מילון מושגים: תפילין, ספר תורה, מזוזות
א א' זעירא: אות א' קטנה במילה הראשונה בספר ויקרא. אותיות מרובעות: רוב האותיות נכתבות ב"תבנית רבועה", ארכה רחבה וגבהה שווה. למשוב לקוחות ספרי תורה לטיפים בנושא ספר תורה . ב לטופס התעניינות לרכישת תפילין
ה
ט טבילה: ראוי לסופר לטבול במקווה לפני כתיבה . טיפת דיו: טיפת דיו שניתזה על הכתב, מתי כשרה ומתי פסולה. טלאי: חתיכת קלף המודבקת מתחת למקום שיש בו חור . טלית: בד (בדרך כלל מצמר או אקרילן). לפי ההלכה בגד שיש לו ארבע פינות צריך לשים בו חוטי ציצית בכל פינותיו. טעמי המקרא: סימנים המודפסים על אותיות פסוקי התורה,הנביאים והכתובים מעין תווים המורים כיצד לקרוא נכון. טפח הקרוב לפתח:משקוף רחב מאוד יש לקבע את המזוזה בחלקו החיצוני בטםח הקרוב לכניסה (טפח = כעשרה ס"מ.) לטיפים בנושא ספר תורה. עוד בנושאים אלו, ראו במאמרים הבאים: לקטלוג המזוזות לטופס התעניינות ולהתייעצות מזוזה מהודרת: מזוזה שנכתבה על פי כל כללי ההלכה, כפי הנדרש לכתחילה. מזוזה אשכנזית, ספרדית, האר"י: מזוזה שנכתבה בגופנים, לפי מנהג העדות השונות . מזוזה גודל 10 או 12: גובה קלף המזוזה בס"מ. מחיצות בין הבתים: דפנות המפרידות בין תא לתא, בתפילין של ראש . מטלית: חתיכת קלף הנכרכת על גבי פרשיות תפילין, טרם הכנסתן לבית. מי קלף: כינוי לנוזל על בסיס בנזין, שמספיגים על הקלף לפני הכתיבה, לשיפור נוחיות הכתיבה . מיקום נכון ומיקום לא נכון: הגדרת הצבת בתי התפילין במקום הראוי על היד ועל הראש, או לא. מיקשה: כינוי לבית תפילין מעור בהמה גסה, שכולו עשוי מחתיכה אחת מקופלת. מלאכת שמים: דברי ר' ישמעאל לר' מאיר, בגמרא עירובין יג', המזהיר את סופרי הסת"ם שמלאכתם, מלאכת שמים ועליהם להיזהר מאוד מאוד בכתיבתם,כי מכשלתם מכשילה את המשתמש בכל יום מחדש. מם סתומה: מם סופית. סתומה מכל עבריה, לעומת מ' רגילה הפתוחה בתחתיתה ולכן נקראת מ' פתוחה. מם וסמך בנס היו עומדים: בגמרא שבת קד.-הכוונה בהיותן חקוקות בלוחות הברית, משני צידי הלוחות-היו תלויות באויר, מעצם צורתן הסגורה סביב עצמן. מן המותר בפיך: מן הפסוק "למען תהיה תורת ה' בפיך" נלמדה ההלכה, שכל העשוי בחומרי התפילין יהיה מבהמה כשרה. מנומר: הגדרה של קטעי דיו בגוונים שונים של אפור וחום, הנראה כמו נמר ופסול. מצוי בספרי תורה, בפרשיות תפילין ומזוזות ישנים מאוד. מעברתא: מקום מעבר רצועות התפילין בתוך הבית, מעין מנהרה. אחת מהלכות למשה מסיני בעניין עשיית התפילין. מעיל לספר תורה: כיסוי בד מעוצב, המכסה את ספר התורה . מרווח שווה בין החורים: עוד הידור משום נוי התפילין, שהחורים בהם עובר גיד התפירה, יהיו במרווחים זהים . מרחק בין אות לאות: הלכה בדבר המרחק הנדרש לכתחילה בכתיבת סת"ם, בין אות לאות -כחוט השערה . משמרת סת"ם: העמותה הראשונה שהנהיגה בדורנו, מבחנים והסמכה לסופרי סת"ם ומגיהים. משוח -קלף משוח: קלף מרוח בסיד. אותיות הכתובות על מצע זה, נסדקות. היום אין יצור של קלף כזה. מתייג: אדם המוסיף לאותיות, אחר הכתיבה, את התגים הנצרכים-'כתרי האותיות'. נ נון כפופה נון פשוטה: נון רגילה לעומת נון שפשטה את רגלה -נון סופית-ן . נונים מנוזרות: בכתיבת ספר תורה, בפרשת בהעלותך, לפני פרשיית ויהי בנסע הארן, כותבים נ' במהופך -'ראי' וכן בסופה. אלו נונין המנוזרות. נוצה: נוצה כשרה. מעוף טהור בדרך כלל הודו. ממנה עושים קולמוס לכתיבת סת"ם. ניכר להדיא/לא ניכר להדיא: נתק או פגם באות, הנראה בראייה ראשונית . נכרכות בשערן: הלכה למשה מסיני שפרשיות התפילין ,'ייארזו', באמצעות שערות מזנב בהמה טהורה. נפסקו תפירות הבתים: קרע נקודתי או יותר, של החוט שבו נתפרו בתי התפילין. נקב: חור קטן בקלף או באות. אם נוגע באות-בצידה. האות פסולה.בגלל היעדר הקפת גוויל ע"ע. נקב שהדיו סותמו: נקב בקלף שהעברת דיו עליו סתמה אותו ולא ניכרת יציאת דיו מאחור, אינו נחשב נקב הפוסל את הכתוב. נקודות/נקוד על: על פי המסורה, ישנן מספר מקומות בתורה שמוסיפים נקודה על גבי האות-מעליה. נראה כאות אחרת: אות הכתובה באופן משובש, הנראית דומה לאות אחרת-פסולה. ס סופר סת"ם: אדם העוסק בכתיבת קודש, של ספרי תורה, תפילין או מזוזות. סט בר מצווה: כינוי לערכה הכוללת, כל הדרוש לחתן בר המצווה: תפילין, טלית, כיפה וסידור . סיום: כתיבה אותיות אחרונות, בטקס הכנסת ספר תורה. ספק: מצב ביניים שאינו מוכרע, בעניין כשרות הכתב. ספר הפטרות: מנהג קהילות הספרדים,לקרוא את הפטרות השנה, מתוך ספר בכתב סת"ם או בהדפסה, על גבי קלף או נייר. עם ניקוד וטעמי המקרא או בלעדיהם. ספר תורה מהודר:ספר תורה שנכתב באופן נאה, בכתב ישר ואחיד ולפי כל כללי ההלכה. ראה גם 'תשובות לפני קניית ספר תורה למשוב לקוחות קודמים ליצירת קשר לחץ כאן , לקטלוג ספרי תורה חוזה להזמנת ספר תורה ספר תורה מוגה: ספר תורה שעבר ביקורת הגהה מוקפדת . ספר תורה פסול: ספר תורה שנמצאה בו אות או מילים שאינן כתיקנן. ספר תורה שאינו ניתן לתיקון: ספר תורה שישנן בו טעויות רבות על גבי קלף ישן ומתפורר. ספר תורה שאינו מוגה: ספר תורה, שידוע שיש בו פסול. אסור להשהותו ללא תיקון יותר משלושים יום . סת"ם: ראשי תיבות של אומנות הסופר הכותב ספרי תורה תפילין מזוזות . לטיפים בנושא ספר תורה. למשוב לקוחות קודמים. ע עובי קולמוס: עובי קו הכתיבה. עובי זה נובע מרוחב קצהו של הקולמוס. עור בהמה דקה: החומר ממנו מעבדים בתים לתפילין 'דקות'. עור של כבש או עז. עור בהמה גסה: החומר ממנו מעבדים בתים לתפילין 'עבות'. חלק מעור מעורף של שור. עיבוד לשמה: עיבוד העורות לשם סת"ם, צריך להיות מתוך כוונה ואמירה: לשם מצוותן. עיטוף בטלית: 'לבישת' טלית על הגוף, כנוסח הברכה 'להתעטף בציצית'. עלייה לתורה: אחד מן הקהל שנקרא, לקחת חלק בקריאת התורה במניין. העולה מברך ברכה לפני ההקראה ולאחריה. על פי הט"ז: בעל 'טורי זהב' לפיו פוסקים חלק מהאשכנזים, בעניין אופן סיום כתיבת פרשיית התפילין: שמע ותחילת והיה אם שמע. עמודה: טור אחד של כתיבת סת"ם, בספר תורה או מגילה. עצי חיים: מוטות העץ, עליהם כורכים ספר תורה אשכנזי. פ פ' לפופה: אות פ' הכתובה בצורה מסולסלת. פ' פשוטה: פ' סופית-ף. פ' כפופה: פ' רגילה כזו-פ. פניה שווים:הגדרה לדרישה ההלכתית שסיומת קוי האות יהיו ישרים, מאונכים, ולא מלוכסנים. וכן שאותיות כמו: ב' וכ' יסתיימו למעלה ולמטה בקו דמיוני אחיד כך שמושב האות ב' יהיה מקביל לגגו בקו הגמר השמאלי שלו. פסול חק תוכות: אות שנפסלה משום שהסופר ייצר אותה, על ידי חקיקה ולא ע"י כתיבה. פסול: מצב של היעדר כשרות. ישנם מצבי פסול בכתיבת סת"ם, הניתנים לתיקון וכאלה שאין להם תקנה. פסול בצורת האות: כתיבה של אות באופן שפוסל אותה מלהיות אות 'תיקנית'. פסול בדיני האות: כתיבה של אות בשינוי שולי מ'התקן'-אינו פוסל את הכתיבה, כמו היעדר תג' מעליה. פרודות: תיאור רמת ההפרדה בין תאי הבית בתפילין של ראש. פרודות באופן מלא, יותר מהודר, לעומת פרודות חלקית. פרשייה של ראש או של יד: קטע קלף של טקסט התפילין. סה"כ יש ארבע פרשיות ביד ובראש -זהות בתוכנן . פרשיה פתוחה וסתומה: הגדרה של קטע כתוב, שיש בו הפסק קטן או גדול באמצע שורה. פתח הפטור ממזוזה: פתח של בית או חדר שאינו רחב ד' טפחים וגבוה עשרה טפחים, אינו נחשב פתח החייב במזוזה. מידת טפח-כעשרה ס"מ. פתח חדר בצורת קשת: תקרת פתח בצורת קשת, אינה פוטרת ממזוזה. צ צ' פשוטה: אות צ,' שבסיסה הוטה נפשט כלפי מטה -צ' סופית-ץ . צבע לתפילין: צבע מיוחד לצביעת בתי התפילין או רצועות התפילין (שני סוגי צבע שונים). צורת פתח: אם לפתח החדר אין צורה קלאסית של פתח, כלומר, קורה מימין וקורה אופקית, פטור ממזוזה כי אין לו צורת פתח. צורת האות: הגדרה המתייחסת לצורתה התיקנית של אות, או אבדן צורתה. צריך להוציא בפיו: בזמן כתיבת סת"ם, הסופר צריך לומר בפיו את המילה שהוא עומד לכתוב. מילה אחר מילה. ק קביעת מזוזה: התקנת מזוזה במקומה. כך גם הברכה...ל'קבוע מזוזה'. קדושת השם: חובה המוטלת על סופר סת"ם, ל'קדש' את כתיבת שם ה', לומר לפני כתיבת שם: הריני כותב לשם קדושת שם ה'. קדירת השם: אסור למחוק שם ה', אך במקרה של כתיבת שם שלא במקומו, ניתן לקלף אותו במלואו-זוהי קדירת שם ה'. קולמוס: ה"עט" בו כותב הסופר, בדרך כלל נוצה מעוף טהור -חומר גמיש ויש גם חיקוי מפלסטיק וממתכת. קופסאות התפילין: הכלי שבו מוכנסים הבתים להגנה מחבטות. קוצו של י' של רש"י: הפינה השמאלית העליונה באות י' היוצאת כקוץ קטן כלפי מעלה. קוצו של י' של רבינו תם: הפינה השמאלית התחתונה באות י' ה'יורדת' כלפי מטה. קידוש הקולמוס: עיין קידוש הכתיבה. קידוש הכתיבה: אמירה לפני כתיבה "הריני כותב לשם קדושת": ספר תורה או מזוזהה או תפילין וכו' . קלף: עור מעובד ומוחלק, מגב של עגל או פרה. הכתיבה על הצד הפנימי שלו . קלף משוח: קלף שנמרח בשכבת סיד, כדי להקל על הכתיבה. כיום אין מייצרים קלף כזה. קנה: ישנם סופרים שכותבים בקולמוס העשוי מקנה חלול, כמו במבוק וכדומה. קסת: הכלי שבו נמצא הדיו לכתיבה. קציצה: לשון חז"ל, לחלק המורם(מעל הבסיס) בבית של תפילין . קרקפתא דלא מניח תפילין: ביטוי בלשון הגמרא, בארמית, על מי שאינו מניח תפילין. קרע: קטע קלף שנקרע. מתי ומה ארכו של קרע הפוסל את הטקסט . קשר תפילין:" קשר תפילין הראה לעניו"-מסורה למשה מסיני, כיצד לבצע את קשר התפילין. קשר ד': צורת הקשר של רצועת תפילין של ראש. כחלק משם ה' ש.ד.י. הנמצא בתפילין. קיימים שני סגנונות קשירה של קשר תפילין של ראש. האחד: האות ד' ניכרת מבחוץ. השני האות ד' נמצאת בחלקו הפנימי של הקשר ומבחוץ הקשר נראה כארבעה ריבועים צמודים. ע'ע : קשר רבוע. קשר י': צורת הקשר של רצועת התפילין של היד, בסמוך לבית תפילין של יד. קשר רבוע: יש העושים את קשר הד' ברצועת תפילין 'ראש', בצורת רבוע חיצוני, היוצר אות ד' מאחוריו. ר ר' זויתית הינה ד': בהלכות כתיבת סת"ם, האות ר' מובדלת מהאות ד', בהיותה מעוגלת. אם הינה זוית ישרה, הינה ד' גם בלא עקב. רגלו של גימל: אות ג' נכתבת באופן כזה, שרגלה השמאלית מושטת מעט כלפי מעלה. רוחב שעורה: מידת רוחבה של רצועת התפילין בלשון חז"ל. למעשה, לפי רוב הפוסקים צריך שרוחבה יהיה ס"מ אחד לפחות. רוחב רצועה: רוחבה של רצועת תפילין כשרה. צריכה להיות לפחות ס"מ אחד. רוחב עמודה: רוחב עמודה כתובה בספר תורה, כשיעור כתיבת שלושים אותיות . רווח בין אות לאות: הרווח שצריך להיות בכתיבת סת"ם, בין אות לאות, שלא תיראה כמילה נפרדת-כחוט השערה. רווח בין מילה למילה: הרווח שצריך להרחיקבכתיבת סת"ם, בין מילה למילה, כשיעור אות קטנה, כלומר אחת מהאותיות הצרות כמו ו'או י'. רווח בין שורה לשורה: המירווח שצריך להיות, בין כתיבת שורה לשורה הבאה- כשיעור גובהה של שורה כתובה. רווח בין עמודה לעמודה: המירווח שצריך להשאיר, בין עמודה לעמודה בכתיבת ספר תורה: שתי אצבעות-ארבעה ס"מ . רווח בין חומש לחומש: המירווח שיש להשאיר בכתיבת ספר תורה בין סוף כתיבת אחד מהחומשים, לתחילת החומש הבא-ארבע שורות ריקות. ריבוע הבתים : הלכה למשה מסיני, שבתי התפילין יהיו רבועים לעצמם, ארכם כרחבם. רימונים: כינוי לתכשיט עם פעמונים, המוצמד לספר תורה מעליו, בשני צידיו. רצועות מעור עליון : רצועות התפילין, העשויות מעור מצד העליון של גוף הפרה -משובחות ועמידות. רצועות עור תחתון: רצועות לתפילין, העשויות מחלקו התחתון של עור הפרה-נחותות וזולות. רצועות שפלט: ראה ערך רצועות עור תחתון. רצועות שחורות משני צידיהן: מנהג של חלק מחצרות החסידים, לצבוע את רצועות התפילין משני צידיהם נקרא גם 'רצועות שחור כעורב' . רצועות עבודת יד: רצועות לתפילין שתהליך העיבוד בסיד והצביעה בשחור נעשו באופן ידני. רצועות: רצועות התפילין של יד ושל ראש. רצועות שחורות: הלכה למשה מסיני, שצבע הרצועות לתפילין יהיה שחור. ש שאילת חכם: במצב מורכב של ספק בדבר צורת אות -יש להתייעץ בתלמיד חכם היודע לפסוק בנושא זה. שאילת תינוק: במצב של ספק בדבר צורתה של אות, ניתן להיעזר בילד היודע צורת אותיות ולא יודע לקרוא מילים. ש.ד.י.: אחד משמותיו של הקב"ה. נהוג לרושמן מעבר לקלף המזוזה, בחלקה העליון, מול תחילת פרשיית והיה. שידרוג תפילין: החלפת בתי התפילין או פרשיות התפילין לרמת כשרות גבוהה יותר. שיטה/שיטות: לשון חז"ל למינוח שורה/שורות. חובה לכתוב בכתיבת סת"ם בצמוד לשרטוט השיטה. שין של תפילין: משני צידי בית של ראש בתפילין, אות ש', חקוקה-הלכה למשה מסיני . שין בהוצאה ידנית: הגדרת תהליך הייצור של צורת האות ש' בבית תפילין של ראש, באופן מהודר. שלא באמצעות חקיקה או הטבעה. שין של ארבע רגלים: אחת משתי אותיות הש' בבית תפילין של ראש, הינה בעלת ארבע 'רגלים'. שיעור פרשה: הרווח הנדרש בין פרשייה לפרשייה הינו -תשע אותיות, כלומר, כאורך קטע שניתן לכתוב עליו 9 אותיות. שלא כסדרן: כתיבה של אות או חלק של אות, שלא ברצף הכתיבה. בתפילין ומזוזות אין לבצע זאת כלל. שמות: כינוי לקטעי סת"ם בלויים ופסולים שיש בהם שם ה', הטעונים גניזה . שם של חול: מילה הנכתבת כמו אחד מהשמות הקדושים של ה', אך אינה אלא, במשמעות חול, כמו לדוגמא: אל משה . שעטנ"ז ג"ץ: האותיות שעל פי הגמרא והסוד, בכתיבת סת"ם, מוסיפים להם שלושה תגים דקים על ראשם השמאלי. שער: שער של בית או חצר, שיש לו קורה מעל ואין מעבר אלא באמצעותו, מצריך מזוזה אם הינו בגובה המשקוף. שרטוט: חובת שרטוט שורות על גבי הקלף, לפני הכתיבה. השירטוט נעשה בחרט מעל שורת הכתיבה ת תגים: קוים דקים ועליהם עיגול זעיר. על גבי חלק מאותיות הסת"ם. יש גם שהתגים נראים כקו ישר ללא עיגול-פחות מהודר . תיתורא: בסיס בית התפילין, הנמשך מעבר לקציצה-כסיפון באניה. גם דין זה הינו הלכה למשה מסיני. תיק לספר תורה: ארגז מעוצב, לספר תורה ספרדי. עשוי מחומרים שונים -המחירים בהתאם. תיקון סופרים: טקסט בדוק, ממנו סופר הסת"ם כותב את כתיבת הסת"ם. תיק תפילין: כינוי לתיק מעוצב להגנת התפילין מחבטות ולחות. תיקון ע"י גרירה: תיקון אות באמצעות גירוד חלק ממנה, זהו תיקון שלא באמצעות כתיבה ולכן פסול ואין לעשות כך. תליית אות: הוספת אות חסרה, מעל מקום חסרונה . תעשה ולא מן העשוי: הגדרה לחובת ביצוע המצווה במקומה ולא לניידה. לדוגמא אין לקבוע מזוזה על משקוף לפני הצבתו במקומו . תפידנית: כינוי למיכל פלסטי לתפילין, אטום למם ומוגן מפני חבטות . תפילין של ר"ת: תפילין שבהם פרשיית והיה אם שמע, מוכנסת לפני פרשיית שמע. תפילין של רש"י: התפילין הסטנדרטיות, המקובל על כולם-פרשיית שמע, מוכנסת כפי סדר הכתיבה -והיה אם שמע אחרונה. תפירת בתים: בתי התפילין, נתפרים אחרי הכנסת הפרשיות, בחוט העשוי מגיד שזור, מרגל של פרה. תפירת יריעות: חיבור יריעות הקלף לכדי ספר תורה או מגילה. תפילין דקות: בתי תפילין העשויים מעור בהמה דקה. תפילין פשוטות/פשוטים: בתי תפילין העשויים מהדבקות של קטעי עור וקלף דק -מבהמה דקה. לקטלוג התפילין והטליתות:לחץ כאן. לטופס התעניינות לחץ כאן למשוב לקוחות קודמים תפילין פשוט מהודר: בתי תפילין העשויים מעור בהמה דקה באופן יותר מהודר- כשרות אך לא מהודרות. תפילין מעור בהמה גסה: בתי תפילין העשוים מעור אחד, מעורף של שור. בהידורים שונים. תהליך ייצור ארוך ויקר. אך עמידות לשנים רבות. תפילין פיצפונים: כינוי לבתי תפילין קטנים ביותר, מעור בהמה גסה. נוחים לנסיעות לחו"ל יקרות מאוד בגלל קטנותן. (קשה מאוד לסופר סת"ם לכתוב בגופנים כל כך קטנים) לסרטונים |
מעיל ספר תורה תוצרת חגית זלצר תקריב כתיבת מגילת אסתר על קלף. כתב מהודר ארגז / תיק לספר תורה ספרדי דגם ירושלים תיק/ארגז לספר תורה 'ספרדי' צילום פרשיית תפילין 'יד' ישנה בכתב האר"י בגופנים גדולים. להגדלה - הקלק 'אריח על גבי לבנה'-טקסט ספר תורה, בנגטיב: שירת הים אריח על גבי אריח. להגדלה - הקלק.עמודת עשרת בני המן במגילת אסתר הכתובה בכתב איכותי על קלף 'אריח על גבי אריח ולבנה'. ספר תורה בנגטיב פרשת האזינו אכסדרת עמודי קשת איננה נחשבת למקבץ פתחים שיש לשים בהם מזוזות. זהו פריט דקורטיבי ואינו משמש כניסה גם אם עוברים דרכו מבט מקורב, קצה תחתון של קולמוס מבמבוק,להגדלה - הקלק סט פרשיות תפילין יד וראש ארוזות , מוכנות להכנסה לבתי תפילין ספר תורה ישן ללא 'עצי חיים' דוגמת הכנסת פרשית "ראש" לבית תפילין מעור 'גסה' לפני צביעה מראה פנימי בית תפילין 'דקה' משמאל, מול 'גסה' מהודרת חלק עליון, עצי חיים - בספר תורה אשכנזי סופר סת"ם כותב פרשיית תפילין של יד. להגדלה -לחץ גופני - צורת האותיות-כתיבת סת"ם לפי העדות,להגדלה- לחץ ילדים בשעת כתיבת אותיות אחרונות בספר תורה שער מוקף גדר עם משקופים מן הצד ומעל -צריך לקבוע בו במזוזה מקבץ עמודים אינו נחשב למקבץ פתחים.אין צורך לקבוע בהם מזוזות בית תפילין ראש בתהליך ייצור לפני קיפול המעברתא שער עם דלת וגדר ללא משקוף עליון -אינו נחשב שער,אין צורך לקבוע בו מזוזה מיקבץ פרשיות תפילין 'שאינן ראויות למאכל',להגדלה, לחץ מיקום מזוזה מימין לנכנס לחדר פרשיית תפילין של ראש בכתב אשכנזי מהודר. להגדלה - הקלק קשר תפילין של ראש בצורת ד' מדרש חז"ל על האות פ'. להגדלה -לחץ ארגז/תיק לספר תורה ספרדי דגם ירושלים. מן הקולקציה שלנו . להגדלה - הקלק מגילת אסתר וקופסת עץ מעוצבת עצי חיים לספר תורה אשכנזי מגילות אסתר כתובות על קלף וקופסאות למגילת אסתר כוון גלילת מזוזה לפני עיטוף המזוזה. יריעות של ספר תורה לפני תפירה. להגדלה -לחץ בתי תפילין מעור "דקה" -מפורקים לגורמים פרוכת לארון קודש - תוצרת חגית זלצר כקובה וכזנב: שלוש שורות הסיומת שלהן במדורג,פרשית תפילין של יד מקבץ עורות בשלבי ייצור ראשוניים של בתי תפילין של יד. להגדלה : הקלק ארבע פרשיות תפילין של ראש, מוכנות להכנסה התייעצות עם מורה הוראה על ספקות בטקסט מזוזה בתי תפילין 'גסות' -מהודרים בית מזוזה מזכוכית צרובה דוגמת נוסח טקס הכנסת ספר תורה.להגדלה -לחץ בתי תפילין,"פשוטים" לעומת תפלין "פשוט מהודר" משמאל פרשיות תפילין בכתיבה נאה .להגדלה - לחץ . קולמוסים ושאר כלי הסופר ספרי תורה בגדלים שונים בארון הקודש תיקים לספר תורה ספרדי- דף מתוך הקטלוג שלנו אחיזת קולמוס נוצה - כתיבת פרשיית תפילין מיקום תפילין של ראש שגוי -נמוך מידי מיקום נכון של תפילין ראש-מול בין עיניך, בקצה שרשי השיער מדרש חז"ל על האות י' ערכה וצורתה, להגדלה - לחץ ספרי תורה עטוים 'מעילים' בית תפילין ראש, גסה לפני צביעה טלית צמר דגם חרמון 'טליתניה' פרשיית תפילין של יד בתקריב מזוזה ישנה, על קלף משוח-הדיו והסיד נפלו מגילת אסתר(ניתן להזמין כזו) בכתב אומנותי-להגדלה ,לחץ פרשיית תפילין של יד ארוזה לפני הכנסתה לבית 'מזוזה' על נייר ברוסית-פסולה, להגדלה, לחץ מזוזה בכתב מהודר ונאה-להגדלה לחץ מזוזה בכתב לא תיקני-פסול, לחץ להגדלה זוג תפילין מהודרות. בית ראש -עם אות ש' יד ורצועות תפילין כרוכות עליה בית תפילין של ראש מעור "גסה" בשלבי ייצור ספר תורה - כתיבת אותיות אחרונות
|